סדנת ג'אגלינג לאנשי חינוך
מילה כבדה קצת, חינוך, לא? הח' בהתחלה והכף הזו שם בסוף...
אל תעלבו! זו לא בכוונה לפגוע...
אני כותב את זה בעיניים פקוחות בתור מישהו שהשם שלו מתחילה בח',
וגם בתור, אם תרשו לי להעיד על עצמי, איש חינוך.
כן כן, אי אז כשהייתי בתיכון והתחלתי להנחות סדנאות ג'אגלינג גם ידעתי שארצה מתישהו להיות מורה. למדתי מתמטיקה ופילוסופיה באוניברסיטה העברית וכיום אני מורה למתמטיקה ומחנך כיתה י"ב (י"ב4, אם תהיתם איזו י"ב) בתיכון עירוני א' לאמנויות בתל אביב.
באתם לקרוא על סדנת ג'אגלינג לאנשי חינוך ובמקום זה קיבלתם "חיים שכאלה", הא?
אז למה אני מספר לכם את כל זה? כדי שתדעו שאני מכיר די טוב את העולם הזה.
כן, אני יודע שכשאתם אומרים "סדנה לחדר מורים" אתם מתכוונים סדנה לצוות המורים.
כן, אני יודע מה זה יום היערכות... יודע מחסור בטושים מהו...
כן, אני יודע שכשמנהלי בתי ספר יושבים בסדנה הם נהנים לחזור ולהתנהג כמו ילדים (בקטע טוב!)
כן, אני מכיר את האווירה של ישיבות צוות בוגר של תנועות נוער, אני יודע מה ההבדל בין מדריכי שכבות למרכזי שבט (אני בעצמי צופיפניק לשעבר)
ואם אני באמת מכיר את עולמם של אנשי החינוך, אז עכשיו אתם כבר בטח רוצים רק לקרוא בקצרה על סדנת הג'אגלינג עצמה כי בתכל'ס כבר שכנעתי אתכם ואז אתם תרימו אליי טלפון ונסגור פרטים.
מה עושים בסדנה?
הקונספט הקלאסי מורכב מרגעי כיף ומרגעי התבוננות ומחשבה.
בסדנת הג'אגלינג לאנשי חינוך, בין אם מדובר בצוות מורים, במנהלי בתי ספר או במרכזי שבטים אני מכוון לייצר שתי תחושות: אחת - הנאה, והשניה - נוכחות.
הנאה באה לידי ביטוי ברגעי ההצלחה שחווים בסדנה - בין אם בתרגילי הקורדינציה שאני נותן בתחילתה, בין אם ביכולת לזרוק יותר מכדור אחד באוויר (ולתפוס אותו). ההנאה גם באה בתרגילים שאני נותן לבצע בזוגות ובקבוצה.
מאחר ולמידת ג'אגלינג היא חוויה אינטנסיבית ביותר, אני מנצל את ההזדמנות על מנת להתבונן ביחד עם המשתתפים בתחושות שעולות תוך כדי.
הנסיון להגדיר מחדש מהי טעות, מהי שגיאה ומהי הצלחה עוזר לאנשי החינוך לחזור להיות נחנכים ותלמידים, להתחבר לתחושות הבסיסיות של הצלחה מול כישלון.
כלי הג'אגלינג אותם יפגשו אנשי החינוך בסדנת הג'אגלינג - כדורי ג'אגלינג וצלחות סיניות. לפעמים מרוב שהזמן עובר מהר נשארים רק עם הכדורים.
אורך הסדנה - הסדנה מודולרית, כך שכל זמן בין שעה לשעתיים יכול להתאים
מספר משתתפים - אין הגבלה במספר המשתתפים. במידת הצורך אני מזמין מנחים נוספים שיסייעו לי.
שפות - בעברית (שפת אם) אנגלית (אחלה לגמרי, עובד על המבטא) וערבית (נחמדת)
עלות - זה סוד. נגלה לכם בטלפון!
באיזה שלב של היום כדאי לשלב את הסדנה?
שאלה יפה! לכל שעה יש את המאפיינים שלה!
אם מתחילים מאוחר, נגיד בשעה 20:30 אז משתתפי הסדנה (שלרוב מגיעים אחרי יום שלם של ישיבות, סיעורי מוחין וכו׳) מגיעים די גמורים, אבל בגלל שסדנת הג׳אגלינג היא חוויה מרעננת בקטע אחר, אז בדרך כלל תוך איזה רבע שעה כל העייפות כבר נשברת ונהיה איזה שהוא היפוך אנרגטי - כולם נכנסים לפלאו ולאווירה של אימון. יחד עם זאת - בשעה כזו קשה יותר להגיע לעומק של דיון על ההשלכות ועל תובנות שאפשר לקחת מהג׳אגלינג ליום יום. כלומר אפשר, אבל במינון נמוך יותר.
אם מתחילים מיד אחרי ארוחת הצהריים - אז זה די דומה, רק שאני מתחיל רגוע יותר, נותן לאנשים רגע לעכל... אבל זו בדרך כלל שעה שלגמרי אפשר להגיע לעומק רציני
ואם מתחילים בשעות הבוקר - נגיד ב10:00 - אז זה זמן אידאלי לשלב בין סדנה לבין הרצאה, להעמיק טוב טוב אל תוך החוויה ואל עבר מה שאפשר ללמוד מהג׳אגלינג.
הנה כמה לו״זים שיהיו לכם לדוגמה:
הנה חוות דעת של מכון מנדל
הנה חוות דעת ממנהל חינוך ירושלים
והנה חוות דעת של ארגון עלם
המלצה על סדנת ג'אגלינג עם חן מרגלית
בשבוע שעבר קיימנו יום גיבוש וכיף לכלל עובדי תחום תעסוקה, ליווי אישי וצעירים בעמותת עלם. היום כלל מגוון פעילויות ובחרנו לסיים אותו בסדנת ג'אגלינג שערך חן מרגלית, בחירה שהתבררה כמדויקת. חן גילה מקצועיות ורגישות החל משיחת הטלפון הראשונה בה ביררתי את הפרטים לגבי הסדנא, דרך הקשב לרצונות ולצרכים שלנו בתכנון הסדנה וכמובן ביום עצמו, בהתארגנות ובקיום הסדנה.
להפתעתנו, גם הציניים שבינינו אפשרו לעצמם לזרום ולהתמסר לשעה של כיף, העזו, למדו, צחקו ונהנו מאוד. חן מוכשר ומיומן בהדרכת הסדנה ומעבר לכך, ניכרת אהבתו לדבר והיותו אדם נעים, שמח ומשמח.
התגובות לסדנה היו טובות מאוד, צוות העובדים נהנה ואני ממליצה למתלבטים להזמין ולהתנסות.
בברכה
נועה גול פקר,
מנהלת תכניות יוזמות תעסוקתיות
עמותת עלם
קטעים מהסדנה
סדנת ג'אגלינג לאנשי צוות תיכון לאמנויות, ירושלים
פברואר 2023
אם אתם כבר פה...
כתבתי כל מני מאמרים על למידה ועל ג'אגלינג, אם יש לכם כמה דקות, מוזמנים לקרוא:
אבל אל דאגה, יש סוף טוב
לימדתי 30 אלף אנשים לעשות ג'אגלינג, אולי די?
שיעור ספרות של כיתה ח' השתלם, תודה ש"י!