הרצאה לנוער

המתמטיקה של הג'אגלינג

 

אני זוכר היטב איפה ישבתי באותו שיעור בכיתה יא' כשלמדנו את המושג החדש "אינטגרל".

אחרי כמה דוגמאות, בחר המורה (גנדי היה שמו) לספר לנו כי אינטגרל משמש בין היתר לחישוב שדות מגנטיים. הוא לא פירט מעבר לכך, אולי שרטט משהו על הלוח, אבל הרגע הזה שבו התבשרתי שיש איזה שהוא שימוש מעשי בעולם למושג שלמדנו בשיעור מתמטיקה, היה מרגש.

וזהו. משם המשכנו לחשב אינטגרלים של פונקציות שונות ללא זכר לשימושיות המושג (ולא, לחשב שטח מתחת לפונקציה זה לא נחשב).

הייחודיות של המתמטיקה של לקחת נושא מורכב ובעזרת הגדרות מתאימות ואקסיומות להפוך אותו לפשוט ומעניין, ככל הנראה לא באה לידי ביטוי בבית ספר.

כך ממבט של תלמיד בית ספר תיכון מתמטיקה עלולה להיראות כמו אוסף אקראי של פעולות חסרות משמעות. השאלה המובילה היא –"איך פותרים א\ב\ג" והתשובה היא "במקרה א'- בצעה 1,2,3... במקרה ב' בצע 5,7,8 וכן הלאה". 

בהרצאה- "המתמטיקה של הג'אגלינג" אני מנסה ב45-50 דק' להדגים את כוחה של המתמטיקה על האמנות שעל פניו נראית כ"בלאגן אחד גדול והעיקר שלא יפול כדור"- אמנות הג'אגלינג.

השילוב של הדגמה חיה של תרגילי ג'אגלינג, מצגת ברורה ומסקרנת, ביחד עם חומר מתמטי מאתגר במידה המתאימה (בהתאם לקבוצה), הופכים את ההרצאה – המתמטיקה של הג'אגלינג לשעה שמעלה את אחד השאלות שלעיתים לא נשאלות מספיק- "מהי מתמטיקה?".

להרצאה יש את הכח לעזור לתלמידים להתייחס אחרת אל מושגים שלעיתים מרגישים "יבשים" - אקסיומה, הגדרה, משפט, הוכחה, ממוצע,  אלגוריתם... כל אלו מתעוררים לחיים ומקבלים ביטוי פיזי- מוחשי.

כך תיעדו ג'אגלינג לפני יותר מ-4000  במצרים 

(הדמויות הדהויות במרכז התמונה)

וזה התיאור הפשוט בעזרת המתמטיקה

531

אורך ההרצאה: 45 דק'

לאיזה גילאים מתאימה ההרצאה: 14+ (כיתה ח' ומעלה).

תנאים טכניים נדרשים:

צריך שכל נער ונערה יוכלו לראות אותי היטב.

מקרן ומסך להקרנה כולל חיבור לסאונד

מה הקשר ביני לבין מתמטיקה וג'אגלינג?

עוד סמסטר ואני בוגר תואר ראשון במתמטיקה ופילוסופיה,

מהאוניברסיטה העברית בירושלים.  

לימדתי (ובשנה"ל אחזור ללמד) מתמטיקה גם בבית ספר,

כך שאני מכיר את הנפשות הפועלות.

כבר 15 שנה שיוצא לי לתפוס ולזרוק חפצים. 

אוהב ללמד וללמוד ג'אגלינג ומתמטיקה.

בהרצאה לנוער

אני עובד עם מצגת...

זו תמונה מהרצאה

באוניברסיטה....

עשה לכם חשק להבין יותר על מה ההרצאה?

בבסיס המודל המתמטי של אמנות הג'אגלינג-הסייטסוואפ- עומד התהליך הבא:

מחלקים את הזמן לפעימות, ומתעדים רק את הסדר בו החפצים נזרקים ונתפסים.

כך ניתן לבדוק (בין היתר) אילו תבניות ג'אגלינג אפשריות, ואילו לא.

אציג (ואדגים) את הנחות היסוד, המשפטים המרכזיים ואת הייצוגים המתמטיים של תבנית ג'אגלינג.

רוצים להבין עוד? 

הנה

לאחר ההרצאה

CHEQ-496.jpg

על אף הפער שבין לדעת על ללדעת ל...

בסדנת הג'אגלינג המונחית כל משתתף יחווה הצלחה, ובעזרת "לכלוך" הידיים יחווה את היופי שבמתמטיקה של הג'אגלינג

Designed by Noa Steinberg