"אני לא טוב בדברים האלה" 

                                     ( או- הסכנה שבכישרון )

אחת האימרות הנפוצות ביותר שאני שומע בבואי ללמד תרגיל בסדנאות הג'אגלינג שאני מנחה, ממש עם תחילת הסדנא, היא האימרה: "אני לא טוב בדברים האלה".  

קודם כל, לא יפה לקרוא לאומנות הג'אגלינג "דברים"! יש אנשים (אהמ אהמ...) שאשכרה חיים מה"דברים" האלו. אני לוקח נשימה וסולח על הטרמינולוגיה המעליבה. אך על תחילת המשפט -"אני לא טוב ב..."- יש על מה להתעכב. מוכנים?

להיות "טוב" במשהו, זה לאו דווקא דבר חיובי. הנה דוגמא שתמשיך את הטענה המקוממת:

"דנית בת ה13 עלתה השנה לכיתה ז'. מזל טוב. לאורך שנותיה בבית הספר היסודי, הייתה דנית התלמידה בעלת הציונים הגבוהים ביותר בחשבון. שילוב של מפגש יום יומי עם מספרים (אמה רואת חשבון במקצועה) ביחד עם אינטליגנציה לוגית מתמטית גבוהה, הביאו אותה לכך. עם מעט מאוד מאמצים, תוך כדי קבלת שבחים רבים מן המורה "דנית,את אלופה בחשבון!", הוליכו את דנית לאחוז במחשבה "אני טובה בדברים האלו (חשבון!)".

ואז זה קרה.

יום אחד, במחצית השניה של כיתה ז' בחטיבת הביניים, המורה התחילה לדבר על מושג חדש: "הנעלם X".  איפה לוח הכפל? שאלה עצמה דנית. למה לא מספיק לדעת לחלק שני מספרים? מה זאת אומרת ציר X  וציר Y?

בביתה ניסתה לפתור את שיעורי הבית, ולאחר שהשקיעה את שתיים וחצי הדקות אותן הייתה רגילה להשקיע, ראתה שלא התקרבה אפילו לתחילתו של פתרון. "ואני חשבתי שאני טובה בדברים האלו..." מילמלה לעצמה, והחלה לבכות.

במרחק של 675 מטרים מביתה של דנית, ישבה בחדרה תלמידה אחרת באותה כיתה ז', יפעת, והכינה את שיעורי הבית. עבודה זו לקחה לה שעה וחצי, ו"שבירת  ראש" לא קטנה. אך ללא דמעה אחת. ולמה זאת? כי יפעת אומנם בעלת אינטליגנציה לוגית-מתמטית נמוכה יותר מזו של דנית, אך היא למדה לאורך שנותיה כתלמידה ביסודי, שבעזרת השקעה ומאמץ אפשר לרכוש יכולות רבות גם אם החוזקות הטבעיות שלה נממצאות בתחומים אחרים. בתהליך הלמידה יפעת זכתה להנות כפליים: היא נהנתה הן מהסיפוק בשיפור ההבנה והלמידה, והן מהידע שרכשה בסופו של התהליך. " 

מה לסיפור הכלל לא בדיוני הנ"ל ולנושא שלנו?

איני רוצה שתבינו כי אני רואה בכשרון לתחום כלשהו דבר שלילי. כלל וכלל לא!

אך הכישרון טומן בחובו שתי סכנות עיקריות:

 1. סכנה של היאחזות במחשבה שכאשר אתה כשרוני בתחום מסויים לא צפויים לך אתגרים וחוויות של אי הצלחה. ומתוך כך תחושת תסכול במפגש עם אתגר.

 2. סכנה לאבד את היכולות להינות מתהליך הלמידה, מתוך רצון להשיג רק את התוצאה ולהוכיח לעצמך שאתה כישרוני.

אם תרצו להיות אלופי העולם בג'אגלינג (לדוגמא), אכן עדיף שתהיו בעליי יכולות קורדינטיביות גבוהות, אחרת הסיכוי שתזכו יהיו נמוכים למדי.

אך אם ברצונכם בסך הכל להצליח לעשות תרגיל כלשהו, כל שעליכם לעשות הוא פשוט להיות מוכנים להכנס לתוך תהליך של למידה, ולהיות טובים בלהנות מהדרך.

                                                                                                            חן מרגלית

 

(בתמונות : כלי הדיאבלו (ג'אגלינג), ופיתוח האקספוננט לפי טור טיילור( מתמטיקה).

 גם אנשים כשרוניים ביותר צריכים להשקיע מאמץ על מנת להתקדם בהם

Designed by Noa Steinberg